Bezpečné uložení jízdních kol

Popis

Bezpečné uložení jízdních kol
Předmětem návrhu bylo vybudování sítě cykloboxů pro možnost bezpečnějšího uložení kola ve strategických místech Prahy 10. 

Navrhovatel: Ing. Michal Louda
Pořadové číslo: Ročník: 2016
Garant / telefon:Lucie Šimonová / 267 093 384
Lokalita: ul. U Vršovického nádraží, dále budova ÚMČ P10 50.0678350N, 14.4641525E a metro Strašnická 50.0726892N, 14.4912300E
Předpokládáná celková cena: 931 700 Kč

[sgdg path="2016/5-Bezpečné uložení jízdních kol"]

Historie projektu

Podrobnosti

Navrhovaná celková cena: 931 700 Kč, celkem vyčerpáno: 814 795 Kč 

Cykloboxy na území Prahy 10 byly ke svému účelu využívány z cca 15%. Nejvíce byla využívána sestava u metra Strašnická, dále u budovy ÚMČ. V sezoně byly boxy užívány cyklisty častěji, ale ne v takové míře, aby se rentovaly náklady spojené s jejich údržbou. V zimních měsících nebyly využívány ke svému účelu téměř vůbec. Boxy byly využívány z 20 % cyklisty a z 80% bezdomovci.  Celkově se provoz  boxů ukázal jako nadměrně problémový (vandalismus a nezodpovědní uživatelé).

Do ledna 2019 bylo užívání cykloboxů nastaveno v režimu 12 hodin zdarma (uzamčení bylo umožněno bezplatně), poté každá další započatá hodina 10 Kč. Celková doba uložení byla možná 5 dní. Po uplynutí doby správcovská firma box odemkla a obsah vyhodila, popř. uložila. Dosud máme uloženy 3 jízdní kola ve špatném technickém stavu, o které se nikdo nepřihlásil. Několikrát bylo řešeno zaplnění boxů odpadky, který musela městská část na své náklady likvidovat.

Tento model pro úschovu kol se nám neosvědčil. Boxy byly dlouhou dobu zavřené, mnohdy prázdné nebo s odpadem.

Od ledna 2019 byl proto změněn režim provozu cykloboxů. Nově bylo za službu vybíráno 20 Kč, a to již při zamykání boxů. Po uplynutí 13 hodin od uzamčení se box odemykal a za uložený předmět si zodpovídal uživatel. Od této změny jsme si hodně slibovali, nicméně byly boxy dále obsazovány bezdomovci. Dále zde ukládali věci a ponechávali box odemčený, což běžného uživatele odrazovalo od využití k úschově kola. Uživatelé cykloboxu z řad cyklistů navíc přidělávali mobilní zámek ke kolejnici uvnitř boxu.

Zvažovali jsme i přemístění cykloboxů na jiné místo, ale administrativně je toto velmi obtížené a časově náročné. O umístění rozhoduje stavební odbor, který požaduje k osazení územní souhlas (nebere boxy jako mobiliář) a záleželo by i na výběru pozemku (výpůjční smlouva). Současně komunikace s dodavatelskou firmou není dobrá. Nebyly dodržovány slíbené termíny a opravy byly nepřiměřeně drahé. Na cykloboxy přibývaly též  stížnosti i za řad občanů a kritika byla vznesena i na ZMČ.

Po vyhodnocení placeného provozu bylo Radou MČ Praha 10 rozhodnuto o odstranění cykloboxů.

Dokumenty